فراخوان مشترک برای دفاع فعالانه‌تر از جنبش زنان در افغانستان

فراخوان مشترک سیلی غفار و مینا احدی برای دفاع فعالانه‌تر از جنبش برابری‌طلبانه زنان در افغانستان

راهپیمایی دادخواهانه برای خون فرخنده در کابل

یک هفته قبل در کابل پایتخت افغانستان، فرخنده ۲۷ ساله به دست تعدادی متعصب و جاهل به‌طرز فجیعی به قتل رسید. آن‌ها با اعلام این که فرخنده قرآن را آتش زده او را وحشیانه کشتند و جسدش را آتش زدند.

عکس‌العمل زنان و مردم در افغانستان به این فاجعه، چنان قوی و متحدانه بود که حکومت در افغانستان را مجبور کرد چند نفر را دستگیر کند و چند پلیس را اخراج کند. اگرچه حداقل چهار نفر از مقامات حکومتی قبلا از این جنایت دفاع کرده بودند و نظر تعدادی اینست که این حرکت وحشتناک توسط چند سرکرده احزاب زن‌ستیز اسلامی جهت مرعوب ساختن مردم طرح‌ریزی شده بود.

اعتراضات نه فقط در خیابان‌ها ادامه دارد، بلکه بحث و جدل در بین مردم و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این مورد بسیار داغ است. در دفاع از فرخنده ترانه‌هایی ساخته شده و مردم با وسعت و قدرت اعلام می‌کنند که ما همه فرخنده هستیم و خواهان رسیدگی به این فاجعه و مجازات متهمین و همچنین برکناری مقاماتی هستند که در پس پرده عامل اصلی این جنایت هستند.

تظاهرات هزاران تن در کابل یک نمایش قدرت جنبشی بود که در افغانستان رشد و گسترش یافته‌است، جنبش دفاع از برابری زن و مرد و جنبش مدرن و مترقی علیه حکومت دزدان و یا حکومت وحشت در افغانستان!

ما به همه سازمان‌های مدافع حقوق زن در دنیا به همه سازمان‌های مترقی و سکولار و انسان‌دوست اعلام می‌کنیم که این تصویر جامعه افغانستان است و نه آن تصویری که رسانه‌های بین‌المللی معمولا منتشر می‌کنند، افغانستان تحت سلطه ارتجاعی‌ترین و جنایتکارترین گروه‌های موسوم به تنظیمی و طالبی است که تمام شان با هزار رشته به امریکا و غرب وابسته‌اند و مردم و بخصوص زنان را به زنجیر کشیده‌اند. اما اکثریت مطلق مردم افغانستان مثل مردم همه جای دنیا خواهان برابری و رفاه و حقوق انسانی هستند و نهادها و شخصیت‌های مترقی و مردمی آن علیه خشونت بر علیه زنان و مردم مبارزه می‌کنند.

اینک که نگاه‌ها به‌سوی افغانستان جلب شده و مبارزات زنان و مردم افغانستان تحسین بسیاری را برانگیخته انتظار ما اینست که سازمان‌های مترقی فعالانه از این اعتراضات دفاع کنند و بهر طریق ممکن با جنبش دادخواهی فرخنده همکاری کنند. صدای زنان در کشورهای بنیادگرازده را باید به گوش جهانیان رساند و از مبارزات شجاعانه زنان در این کشورها فعالانه دفاع کرد.

سیلی غفار
مینا احدی
۳۰ مارچ ۲۰۱۵

راهپیمایی دادخواهانه برای خون فرخنده در کابل
۳ حمل ۱۳۹۴: راهپیمایی دادخواهانه حزب همبستگی در دفاع از فرخنده در کابل

راهپیمایی دادخواهانه برای خون فرخنده در جلال‌آباد
۱۵ حمل ۱۳۹۴: راهپیمایی دادخواهانه حزب همبستگی در دفاع از فرخنده در جلال‌آباد

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 203 نفر