سنگ بنای منار یادبود شهدای قتل‌عام یکاولنگ گذاشته شد

سنگ بنای منار یادبود شهدای قتل‌عام یکاولنگ گذاشته شد

به تاریخ ۱۹ ثور ۱۳۹۵ طی مراسمی سنگ بنای منار یادبود شهدای قتل‌عام یکاولنگ گذاشته شد. قرار است مناری در ساحه قتل‌عام توسط «حزب همبستگی افغانستان» به کمک مردم محل و بازماندگان قربانیان اعمار گردد.

در این برنامه جمعی از نزدیکان، بازماندگان قربانیان و اهالی منطقه شرکت نموده بودند و وعده سپردند که در هر گام ساخت بنای یادبود با حزب همبستگی همکاری نمایند. یکی از حاضران که خود از شاهدان عینی این جنایت است و نخواست نامش فاش شود، گفت:

«۲۰ سال از شهادت ۳۶۷ تن به دست طالبان خونخوار گذشت ولی تا اکنون کوچکترین قدمی هم برای محاکمه جنایتکاران این عمل فجیع برداشته نشده، امیدوارم با گذاشتن سنگ تهداب منار یادبود شهدای یکاولنگ مردم ما متحد شده و برای تحقق عدالت و محاکمه‌ی جنایتکاران و قاتلان مردم بی‌دفاع ما گام هایی بردارند.»

سنگ بنای منار یادبود شهدای قتل‌عام یکاولنگ گذاشته شد

به تاریخ ۱۹ جدی ۱۳۷۹ (٩ جنوری ۲۰۰۱) طالبان یکجا با جلادان عربی و پاکستانی قتل‌عامی را در ولسوالی یکاولنگ بامیان به راه انداختند که طی آن ۳۶۷ تن از مردم بی‌دفاع را بصورت وحشیانه قتل‌عام کردند. یکاولنگ در تصرف طالبان قرار داشت و باوجودی که حزب وحدت به رهبری کریم خلیلی به ریش‌سفیدان این منطقه به‌طور زبانی و کتبی وعده سپرده بود که در هنگام زمستان بر طالبان حمله نخواهند نمود چون مردم محل برای نجات از جنگ به کوه‌ها پناه برده نمی‌توانند ولی این حزب وعده‌اش را می‌شکند و پس از جنگ‌های مختصر مرکز یکاولنگ را به اختیار درمی‌آورد. اما بعد از چند روز طالبان یکاولنگ را دوباره تصرف کرده و خونخوارتر از گذشته برمی‌گردند ولی از آنجایی که جنگ‌افروزان وحدتی قبلاً فرار کرده بودند، مردم عام قربانی توحش طالبان گردیدند. اکثریت این شهیدان از قریه‌های بیده مشکین، کته‌خانه، آخندان، کشکک، فیروز بهار، دره علی و مندیک بودند که در گورهای جمعی مدفون اند.

«حزب همبستگی افغانستان» که یکی از اهدافش به محاکمه‌کشانیدن جنایتکاران چهار دهه اخیر می‌باشد، اینک با مساعدت مردم و آزادیخواهان سراسر جهان مصمم است تا مناری را در ساحه‌ای که این فرزندان بی‌گناه این مرز و بوم به رگبار بسته شده‌اند، اعمار نماید.

از تمام هموطنان داغدیده خود در داخل و خارج از کشور خواهشمندیم تا در عرصه اعمار این بنای یادبود با کمک‌های نقدی شان، ما را یاری رسانند.

برای دریافت لیست شهیدان قتل‌عام ۱۹ جدی یکاولنگ اینجا کلیک کنید.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 638 نفر