جنایتکاران افغان در فیسبوک محاکمه اینترنتی می‌شوند!

جنایتکاران افغان در فیسبوک محاکمه اینترنتی می‌شوند!

فضای مجازی فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، با همه جنبه‌های منفی و مثبتش، این روزها به صحنه محاکمه دولت دزدان و جنایتکاران و حامیانش مبدل شده‌است. با توجه به اهمیت روزافزون این شبکه‌ها، حال هر قومندان بی‌سواد و غارتگر هم به نام خود صفحه‌ای درست کرده و یا کسانی را استخدام کرده‌اند که از این طریق برای شان تبلیغ کنند. اینان با صرف دالر اعلان می‌دهند تا «لایک» جمعاوری کنند. اما خوانندگان این پست‌ها نیز آرام ننشسته، معمولا زیر پیام‌ها و تصاویر این عناصر آن چنان نظرات کوبنده‌ای می‌گذارند که شاید اکثر صاحبان این صفحات را از حضور در فیسبوک پشیمان نموده باشند.

در فضایی که رسانه‌ها دردها و افکار ملت را به‌صورت شایسته انعکاس نمی‌دهند، شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای شده برای جمع وسیع از هموطنان ما که دیدگاه‌ها و تنفر شان از جو حاکم و از رهبران غارتگر و معامله‌گر را در نوشته‌های شان انعکاس دهند. باید تلاش نمود که همین جنبه کار در فیسبوک را برجسته نموده به نسل جوان یاد داد که به جای غرق‌شدن در نزاع‌های بی‌ارزش و مخرب قومی و سمتی و زبانی و یا گذاشتن پست‌های مبتذل، تیکه‌داران قوم و مذهب و زبان و سمت را از هر قماشی که باشند، آن چنان مورد بمبارد حقایق قرار دهند که از سرزدن به این شبکه‌ها گریزان شوند.

به‌طور نمونه، به تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۵، در آستانه عید سعید فطر، «عبدرب الرسول سیاف» در صفحه رسمی فیسبوکش طی پیامی از مردم خواسته بود که «به کسانیکه بدون عذر شرعی روزه را خوردند و این فریضه را بجا نکردند» عید مبارکی نگویند. در زیر این متن، صدها پیام هموطنان ما را می‌توان دید که جز یک اقلیت کوچک هم‌حزبی‌هایش، اکثریت پیام‌دهندگان حرف سیاف را به روی خودش کوبیده او را تحت محاکمه اینترنتی قرار داده‌اند. در این صفحه سیاف به حدی بی‌آب شده که هموطنی به نام شفیع‌الله حمیدی برایش نوشته است: «لطفا از فیسبوک منصرف شو هیچ کس از تو خوش نیست کامنتها را بخوان.» و دوست دیگری به نام ایمل ثبات نوشته‌است «محبوبیت شما بین مردم را در کامنت‌ها کیف کردم...»

من چکیده‌ای از پیام‌های این هموطنان را جمعاوری نموده، در ذیل نقل می‌کنم که می‌رسانند این «رهبران» که داد از «جهاد و مقاومت» و داشتن «پایه مردمی»‌ می‌زنند، تا چه حد بین مردم منفور اند و هموطنان ما با آگاهی از گذشته شان، چه خوب اینان را در حریم فیسبوکی خود شان مورد بازخواست شایسته قرار داده‌اند. البته قابل توجه‌ است که اینان اکثر پیام‌های مخالف را حذف کرده و پیام‌دهندگانش را «بلاک» می‌کنند که در آینده امکان اظهار نظر در پست‌های شان را نداشته باشند.

جنایتکاران افغان در فیسبوک محاکمه اینترنتی می‌شوند!
مطلبی که به تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۵ در صفحه رسمی سیاف نشر گردیده بود.

به‌طور نمونه هموطنی به نام بشیر رحیمی زیر مطلب بالا پیام ذیل را گذاشته بود که ۱۷۶ تن هم آن را پسندیده بودند، اما این نظر حذف شده‌است:

جنایتکاران افغان در فیسبوک محاکمه اینترنتی می‌شوند!
جنایتکاران افغان در فیسبوک محاکمه اینترنتی می‌شوند!
نمونه‌ای از پیام‌های هموطنان‌ ما زیر تصاویر و مطالبی که توسط جنایتکاران به نشر می‌رسند.

و اینهم چند پیام دیگر از میان صدها پیام:

Hameedullah Ahmadiكسانيكه بجاي روزه به جريبها جريبها زمين دولتي را ميخورد، به انان عيد را تبريك بگويم؟؟؟

Hekmat Rahmaniاز دست شما ها همه روزه مردم ما خون گریه میکند روزه خود را با خون گریه افطار میکنند سربازان دلیر ما روزه خود را با نان خشک آب افطار میکنند و شما هستیند که روزه تان را با صد نو غذا افطار میکنید، آیا گاهیهم از خود پرسیدید که شما چگونه به این کرسی های بلند رسیدید؟ امروزه در خون همه شهدای ما شما دست دارید هر هموطن که شهید میشود از دسیسه های سیاسی و به قدرت رسیدن شما است خداوند .....

Sayed Nadirواعظان كه وعظ برمحراب ومنبرميكنند
چون به خلوت ميروندآن كارك ديگرميكنند

Mohamed Ali Bin Osmanاستاد گرامی یک پیشنهاد دارم. بروید و ریش مانند جارو پر اشپش خود را تراش کنید و بعد بیایید از مردم برای گناهانتان بخشش بخواهید و بعد به درگاه خدا توبه کنید. بعد از آن مال مردم را که به ناحق غصب کرده اید پس بدهید. پس از نماز شما و روزه شما شاید قبول شود. شرم کنید نان در خون مردم می زنید و فکر می کنید اولاد خدا هستید

Jawad Jaihoon Rahimiبرای کسانیکه در قتل عام هفتاد هزار کابلی شریک بود چطو؟ تبریکی بگوییم؟

سید امید سجادیمسلمان بودن تنها در روزه گرفتن نیست باید در خون ملت آغوشته نباشی

Ruhullah Farhatازکجا بفهمیم که روزه داشته یانی؟ گند زدی بااین گپهایت. راستی زمین نمره چند شده؟

Wali Paghmaniبرای کسانیکه در زمان جهاد دختران کم سن وسال را اختطاف نموده وبه باداران عرب خود فروختند باید تبریک بگوئیم یا خی؟

Sefatullah Nimatiشما که مسلمان باشی ما ره تیر از اسلام.

Ahmad Rukai Amiryای مفتی شهر، ما ز تو بيدار تريم
با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوري و ما خون رَزان
انصاف بـده! کـدام خونخوار تریم؟

Vahid Rahmonخو اینی عقل یک عالم دین ما اس چرت گفتن را سیل کو به خدا

Sameem Aryanبرادر از ریش سفید خونچکان این ظالم، و خنخوار، هنوز هم دعوای حقیقت داری؟

Sorgul Ghuosiسیافک خاموش باش کابل را قبرستان جور کردی

Ramin Martin Ramin د ریشت بشاشم سیاف!
از شر شما مسلمین افراطی یگ ماه مکمل چاشت بولانی ,بسکویت و کیک خوردم.
نفرین خدا یان دکمرت بزنه .

Mohammad Mehdiچقدر مردم را كشتين ولي دست از سر كل ما بر نمي دارين حرام زادا

امین علی زادهبه خاینان تاریخ چه بگوییم اوناکه هزاران انسان بیگناه راکشتند وخانه های ملت راجورکردند

Ahmad Osmaniاگر حرف دلت را میزدی بهتر بود اینکه من والی خدا برروی زمین هستم و روزه خواران راهم با اعضای فامیلشان بایک راکت نوع RPG به درجه مرداری میرساندم //// جناب استاد چرا فکر میکنید که شما معمور مخصوص خدا برزمین هستید وبه قول خودتان قانون شریعت بهترین قانون برای ملتها میباشد؟ شریعت شما یا گلبدین یا ملا عمر یا البغدادی یا ملا فصلو یا خامنه یی یا آلسعود یا یا یا یا . چرا از انسانیت هیچ حرفی به معغز کوچکتان نمیرسد؟

Abdul Momin Hosainkhilايا دارايي را كه بدست اورده ايد حلال است؟ چي بسا كه از مفاد آن روزي را آماده كرده وافطار مينما يي ايا به چنين افراد بايد عيد را مبارك بگويم يا چطور؟

Hussåin Hamsafarراستی حکم کسی که خون هفتاد هزار کابلی را ریختانده و هفتاد هزار دیگر بیوه و یتیم و بی خانمان کرده چیست؟؟؟

Zekria Bakhtyarسياف؛ دستانت به خون هزاران شخص بيگناه آلوده است، تو در ظاهر عالم دين هستى، در واقع تو مانند گرگ تشنه خون هستى، آيا به روز آخرت ايمان دارى؟ اگر بلى، صدها إنسان بيگناه را كه در زمان حكومت مجاهدين در كانتينرها حبس كردى حتى اجساد شان را هم به خانواده هاى شان ندادى تا امروز خانواده هاى شان منتظر هستند، چه جواب دارى؟
اين يك نمونه از صدها جنايت توست!

Hanan Faiziموتر ضد مرمی بادیگاد های بیشمار خانه های لوکس ارکندیشن دار شش رقم پلو چلو چهار قسم کباب ده نوع میوه وغیره خوردنی ها که باشد باید که از شکم سیر خود فتوا صادر کند !!!!!

Ahmad Ali Javedبجز اخند وملا که غارتگراند
بنی ادم اعضای یگدیگر اند

محمدجواد رضأيحق خوردن جُرم نیست قتل عام مردوم بیگناه جُرم نیست غضب زمین ومال مردوم جُرم نیست فقط اونهای که روزه نگرفته است جُرمش نفرت است

Rhim Rahimiسياف جان هنوز ازى گپهاى مزخرف نگذشته چيقدر عمر كنى كه انسان شوى؟

Sayedhusain Shamsکسان که در افشار سیلو هزاران هموطن ما را شهید کرد چورچپاول کرد بی ناموسی در خانه هایشان را آتش زد عید را تبریک نگوید اگر امکانات دارید به مرمی در فرقش بزند مردار کند که عید لزت پیشتر پیدا کند

Aziz Dilعید به کسانیکه مردم کشتند راکت زدند. زنهاره درکانتینر ها قید کردند زنا کردند.دزدی کردند.مال مردم را چور کردند. همین حال ازمال غصب شده میخورند میی نوشند سکونت دارند.فعلا جایداد دولتی وغیر دولتی را کانتینر مانده اند تا باج بگیرند.باین ها تبریکی عید جایز است نه فقط این مردم اینقدر کرده اند که خودرا گرسنه وتشنه نگاه کرده وخوده جزا داده دیگر کار نکررده مستحق تبریکی عید نیست.

Hasib Kabiriالله ج خود غفور الرحمن ورحیم است. اگر کلید جنت و دوزخ بشما داده میشد جنت راهم بمخلوق خدا بدوزخ بدل میکردید مثل سالهای قبل که کابل را کردید.

Toffan Shazadوبه انهاایکه به نام کفر هزارها مسلمانان را شهید کرده، به هزارها جریب زمین راغصب کرده وبه نام به اصطلاح جهاد ازعرب، پاکستان، ایران، امریکا، و انگلیس به خاطری کشتن هزارها افغان پول گرفته انها را هم عید مبارک گفته می‌شود؟

Afghani Samimمن چندي قبل نيز برايت نوشتم كه اكر اين جهاد اين است پس قارون مجاهد بزرګ بود و اكر اسلام اين است كه شما ميكويد نعوذبلالله محمد (ص) فاسد بود

عارف عرفاناول خودت جناب استاد سیاف زمین های بی غریب وبی بضاعت مردم ره غضب کردی طفل شان در زیر افتاب سوزان جان میته از بی سربنایی ایا؟ به مبارک کفتن جایز است؟

Mirwais Afgبه غاصبان زمين چطور؟ هههههههه. خوب يگان فكاهي خو ميگي

Amin Khugyaniآیا در دنیا انسان بوده ویا هست که اینرا بداند که چی کسی روزه را خورده و آن هم عذرش شرعی بوده یا خیر .
ویا اینکه ما هر کس را باید پرسان کنیم که برادر روزه داشتی یا نداشتی که من عید را برایت تبریک نګویم، زیرا نمیخواهم که مرتکب ګناه شوم. مشوره/ نصیحت احمق تر از این نشنیده بودم

Faiq Mobarakماعيدبه تمام مسلمانان جهان چي روزه گرفته باشه چي نه گرفته باشه تبريك ميگم چون مه انسان بودن رامقدم از هرچيزميشمارم:

Jawad Alikhaniشما ملاها ها اول خودیتان را اصلا کنین بعد برای مردم تعین تکلیف کنین به وجدان ها هر خری پیدا میشه برای مردم شریف ماه فتوا صادر میکنه از

Qasem Haqaniپروفیسور صاحب به کسانی که هزاران جریب زمین غصب کردند کدام گفتنی ندارید

Neamat Rahmaniاستاد جان به کسی که خون ملت را خورده باشد آیا عید را تبریک گفته میتوانیم؟

Hasan Javidکسانیکه خون مردم را خوردند چه؟ به آنها تبریک بگوییم؟

Zabeh Jaghuriوای جنگل را بیابان می کنند
دست خون آلود شان را پیش چشم خلق پنهان میکنند

Habib Nazariپروفیسور صاحب شما که متهم به غصب هزاران جریب زمین مال مردم هستید کدام دستور شرعی دارید که میاید برای مردم فتوا های جدید میدهید؟

Ahmad Alizadaبزرگ ترين مافيا زمين در افغانستان جناب استاد سياف است باز كسي روزه نگيره را ميگه همراه شان عيدمباركي نكنيد اين خو حق خداوند بالاي بندگان اش است شما كه حق مردم بيچاره فرزندان شهيد اين سر زمين را خوردي جواب اين چي است آيا همراه شما مجاز است كه حرف بزنيم خدايا خودت حساب اين همه ظلم را از اين ظالمين بگير

Jawed Fuladiكسي كه دستش به خون مردم آلوده باشد عيد را برايش تبريك نگوييد

Danish Ahmadiروزه بگیر اما قتل قتال کو روزه بگیر زمین های دولتی را غصب کن. روز بگیر نوکری پاکستانی ها و عرب ها را کن.

Sameem Aryanمن روزه نگرفتم پس عید را برای تمام روزه خوران تبریک میگویم، به روزه داران هم چنان، اما نه برای تو پروفسیور صاحب

Mahdi Sabzولا راست گفتیت دوستها به کسانی که در ویرانی کابل سهم داشته چی باید گفت

Baseer Tarakiجهاد چطور است سری آمریکایها میشه یا نی مفتی صاحب افسوس افسوس افسوس جواب الله را چی خواهد دادی

Sayed Murtaza Sadatهههههه از اين كرده موضوع مضحك نديديم، فكركنم، يك موضوع شبيه به بيانيه هاي كشيشهاي قرون وسطي ميماند، امر خداي تعالي را بنده اش داره به ما برعكس تشرح ميكند.

Ahmad Ziya Habibاستاد امشب حین استراحت باخود کمی فکر کن که این بلندی های پغمان واقعآ مال شما است ویا از ملت

Ramazan Salemiدوستان. تااین ملاهای فاشیست. در افغانستان. باشد افغانستان. قابل. جور شدن نیست. تو کی استی که. مردم را. امر ونهی. میکنی.

Mobarak Rahimiچقدرنفرت تاكى نفرت تاكى برادركشى نكنه بخاطرروزه نگرفتن هم قصد دارى مردم بى گناه ره زنده به گوركنى جناب پروفيسور؟؟؟

بلبل شرین کلامبرای کسانیکه آدم کشته زنا کرده دوزدی کرده غصب کرده شرارت کرده فتنه انگیزی کرده تبریک بگوید نه برای آدم های عاجز ومسکین وفقیر. .خداوند ما را از شر خرهای دجال نجات دهد .چطور فهمید که روزه داشته وکی نداشته که باز بدانیم به کی تبریک بگویم وبه کی نگویم

Zafar Saharیارب که بسته گردد دکان مفتی شــهر تا از وطــن برافتد رسم خـدا فروشی

King Demirelجهاد شما ٣٠ سال است همه را بد بخت ساخته است.

Mohammed Nadirغاصبان زمين هم خير اينك مردوم عليه يك ديگر درجنگ تحريك بكند واسلام كشي راشروع بكند وجنگهاي سالهاي 90 فقط استاد شروع كرد ومردوم رابه جنگ انداخت اند

Hujatullah Noorie۳۰ سال شد خون مردم را میخوری هنوز هم سیر نشدی.

Jawid Ahmad Baktashعید روزه خوران به مراتب بهتر از عید قاتلان وغاصبان است

الحاج حسین سلطانزاده رمزیجناب استاد كسي خون مردم را ميخورند وازپول يهود ونصرا تغذيه وكساني كه ملكيت ها مردم غضب براي ايشان تبريك بگويم

Abdul Hamid Gulzadوكسان ايكه به هزاران قتل وجنابت را بخاطر بدست اوردن قدرت وپول انجام داده ايا با گرفتن روزه مسلمان بوده ميتواند ?????

Zakir SakhiZadaاول خودت از مردم افغانستان مخصوصاً مردم كابل مردانه واربخواطر جنگهاي داخلي وويران نمودن تمام كابل معذرت خواهي كن بعد ديگران را نصيحت كن

Sayed Habibullah Musawiخوب بلد هستیم که فقط دیگران را موعضه کنیم، نوبت به خودمان که رسید مفسد فی الارض جورش میکنیم. خوردن مال یتیم، صغیر و مسکین و غصب ملکیت آنها و تهیه خوراکی های مزه دار در روزهای عید برای فامیل و دوستانتان حکمش چیست؟

Abdul Azim Moradiﺁﻗﺎﻱ ﭘﺮﻓﻴﺴﻮﺭ.??? ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ 40 ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﺣﻖ ﻣﺮﺩﻡ ﺭاﻩ ﺧﻮﺭﺩﻩ. ﻭﺑﺨﺎﻃﺮ ﭼﻮﻛﻲ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺷﻬﻴﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻫﺎ ﺯﻥ ﺭﻩ ﺑﻴﻮﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ. ﻭﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ. ﻛﻮﺩﻙ ﺭا ﻳﺘﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ? ﻭﻫﺰاﺭاﻥ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ. اﺯ ﻧﻆﺮ ﺟﻨﺎﺏ ﻋﺎﻟﻲ ﺗﻜﻠﻴﻒ اﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺘﻜﺎﺭ. ﭼﻪ اﺳﺖ? ﻋﻴﺪ ﺭا ﺗﺒﺮﻳﻚ ﺑﻴﮕﻴﻢ??

Mohammad Kaber Kaberiشما و هم مسال شما روزه و نماز به جا میاورید اما نمادین است چرا که خون این ملت را تا قطره اخر نوش جان میکنید ...

Moghaddary Aliتو خود برو جواب خون ای همه انسان بی گناه که ریختاندی بدی اگه تانستی مطمین باش که ما هم میتانیم جواب روزه های خورده شده را بتیم اره جانم زمین خوار و ادم خوار اعظم

Ahmad Sohailفرا رسیدن عید سعید فطر را برای همه مسلمانان جهان هم به کسانی که روزه گرفته وهم نگرفته تبریک میگویم هرکسه دلش بایسکلیش

Fattah Bakhshiشما مولوي ها دشمن خوشي هاي مردم رنج ديده هستيد. ما خو تجليل مي كنيم به روزه دار و ندار تبريك مي گيم. از شما بسوزد كه بسوزد

Suhailershad Habibکسی که دین و وطن خود را به 42 ممالک کفری در مقابل دالر فروخت. و بنام جهاد بالای خون ملت تجارت کرد. برایشان عید را تبریک بگویم?

محمد رجاییریش اگرزینت اسلام بود.
بزبایدحجت الاسلام بود

Raz Mohammadاوڅوک چه دظلم په پيسودکونډواويتيمانوپه پيسو دچورپه پيسو دځمکودغضب په پيسو اوبلاخره دوژلوپه پيسوروژه نيسې اوروژه ماتوې هغوې ته مبارکی رواده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ځواب بايد سياف صاحب ووايې؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبدالقادرشمال انوریچقدر مردم فريبى سر از سجده بالا كرد و توكل بر خدا گفت براى ويرانى كابل وتمام كشور حشر كرد برايش عيد را تبريك بايد گفت فكر ميكنند مردم بيخبر وادم هاى قديمى هستند فريب خورده گان را خدا بيامرزد . وسلام

Omar Duraniمعاش از كاكا امريكا است داد از اسلام ميزنة

Riza Masroorتو جلااد کسی نیستی که از عید یا از گناه و ... حرف بزنی ,

Haji Mirwais Aziziروزه خوردن از حرام‌ خوردن و خونی بیگناه ریختاندن گناه بزگ نیست

Azam Khroshتیکه داران دین که در این کشور با خون ملت وضو ساختند واز استخوان شهدایش بلند منزل ها اعمار نموده و هم در امتحان کانکور الهی از جمله نقالان محسوب شده اند پروفیسور صاحب چه نظر خواهند داشت!

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 70 نفر