آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید

تصویری که گویا زندگی خصوصی ساده رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را با خانواده‌اش نشان می‌دهد توسط تعدادی از اخوانی های افغانستان در صفحات اجتماعی باربار به اشتراک گذاشته شده می‌کوشند این رهبر فاسد و مستبد را در قالب یک فرد خیرخواه، حامی فقرا و دارای زندگی درویش‌گونه پیشکش کنند. در کشور ما معمول اینست که یک تصویر دست‌کاری شده هم می‌تواند فکر بخشی از جامعه را تغییر دهد چون کسی به خود زحمت نمی‌دهد که برای یافتن حقایق پس‌پرده تلاش نماید.

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید

اما تصویر بالا نمایشی بوده هرگز واقعیت زندگی قارونی اردوغان را انعکاس نمی‌دهد. اردوغان مثل هر رهبر اخوانی و تاجر دین، عاشق دالر و زندگی افسانوی است که به همین دلیل در ترکیه روزتاروز جایگاهش را از دست داده با موجی از اعتراضات و خیزش های خیابانی مواجه گردیده است.

برای انعکاس زندگی واقعی اردوغان فقط دو سه مثال ذیل را تقدیم می‌کنم:

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
اردوغان با تشدید استبداد و سلب آزادی‌های مدنی بخصوص فشار بر رسانه‌ها فکر احیای امپراتوری عثمانی را در کله داشت، اما نتیجه انتخابات ۷ جون، تمامی رویاهایش را برهم زده شروع افول حاکمیتش را اعلان نمود.

او برای دفتر کارش قصر بزرگی با هزینه ۶۱۵ میلیون دالر اعمار نموده است که بحث ‌های گسترده را در ترکیه دامن زده است. قصر اردوغان، از بزرگترین قصرهای جهان است که دارای یکهزار اتاق است و در ساحه‌ وسیع بر فراز تپه‌ای که توسط جنگل محاصره شده ساخته شده است. اردوغان آنرا قصر سفید (White Palace) نام گذاشته است اما نسبت به قصر سفید امریکا و قصر کریملن روسیه کلانتر و مفشن‌تر است.

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
تصاویر رسمی از قصر جدید اردوغان که از سوی دفتر ریاست جمهوری انتشار یافته اند.

در پاسخ به انتقادات به ساخت این قصر، اردوغان در مصاحبه‌ای گفت چون قصر قبلی ریاست جمهوری مادر کیک زیاد داشت، شایسته یک رییس جمهور نبود که در آنجا بسر برد!!

کمال قلیچ داراوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» در جریان یک سخنرانی انتخاباتی‌اش اردوغان را متهم ساخت که در قصرش کمود طلایی نصب کرده است.

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
اردوغان در حالی ۶۱۵ میلیون دالر را برای قصرش صرف کرد که دوسوم کودکان ترکیه در فقر بسر می‌برند.

یکی از دلایل اعتراضات در ترکیه و شکست «حزب عدالت و توسعه» در انتخابات ۷ جون، فساد گسترده در دستگاه حاکم است که شخص اردوغان و چندین وزیر کابینه در آن دست دارند. به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۱۴ مکالمه تلفنی اردوغان با پسرش بلال در یوتیوب پخش شد که در آن از پسرش می‌خواهد که فوری میلیونها دالر پول را از خانه بیرون کند چون رهایشگاه چند مقام دولتی مورد تفتیش قرار گرفته است. (ترجمه انگلیسی این مکالمه اینجا)

مجله «میدیا مس» (۱۱ جون ۲۰۱۵) اردوغان را در رده اول شخصیت‌های سیاسی‌ای قرار داد که بلندترین عاید بدست می‌آورد. بر اساس ارقام این مجله، اردوغان در سال ۲۰۱۵ مجموعا از طرق مختلف ۵۸ میلیون دالر عاید داشته است.

واقعیت اینست که این روزها در اکثر شهرهای ترکیه به خاطر ناکامی حزب بنیادگرای اردوغان در انتخابات ۷ جون و ورود «حزب دموکراتیک خلق‌ها» به پارلمان آن کشور جشن برپاست، اما تعدادی از اخوانی‌های افغانستان در صفحات اجتماعی ماتم گرفته اند و می‌کوشند با گذاشتن تصاویر گول‌زننده این همفکر شانرا بزرگ‌نمایی کنند. اما واقعیت‌ها در مورد فساد، استبداد و فاشیزم اردوغان آنچنان وسیع است که در این مختصر نمی‌گنجد.

آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
اردوغان قصر قارونی‌اش را در میان یک جنگل حفاظت شده بنا نهاده است که اعتراضات مدافعان محیط زیست را نیز به دنبال داشت.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 798 نفر