پروژه‌های عام‌المنفعه حزب همبستگی در کابل و ولایات کشور

پروژه‌های عام‌المنفعه حزب همبستگی در کابل و ولایات کشور

«حزب همبستگی افغانستان» در کنار مبارزه سیاسی علیه دشمنان داخلی و خارجی، همواره تلاش نموده است تا با جمع‌آوری اعانه از اعضا و هوادارانش، در فقرزده‌ترین و آسیب‌دیده‌ترین نقاط کشور خدماتی را ارایه داده و سهمی ولو ناچیز در التیام زخم‌های ناسور هموطنان دربدر ما ایفا نماید. شایان یادآوری‌ست که تمام مصارف فعالیت‌های سیاسی حزب از قبیل گردهمایی‌ها، راهپیمایی‌‌ها، محافل، جلسات وغیره با حق‌العضویت و اعانه‌‌های اعضا به پیش می‌روند.

تدویر کورس‌های خیاطی و سوادآموزی برای زنان، حفر چاه‌های عمیق در مناطق فقیرنشین، اعمار سرک و اعزام تیم‌های سیار صحی متشکل از جوانان رضاکار حزب در روستا‌های محروم از داکتر و دوا، از برنامه‌های حزب طی یک ‌سال گذشته بود که با کمک‌های مالی شماری از هواداران حزب عملی گردید.

راه‌اندازی کورس‌های سوادآموزی در اطراف کابل و ولایات باعث گردیده تا ده‌ها دختر و زن فقیر که از رفتن به مکاتب بازمانده بودند ضمن برخوردار شدن از نعمت سواد، از حقوق و تاریخ مبارزات زنان، ریشه‌ها و عوامل فقر و سیهروزی زنان و وضعیت جاری آگاه گشته و عده‌ای از آنان خود در بخش‌های آموزش و آگاهی‌دهی سیاسی به زنان، به افراد فعال تبدیل شوند.

پروژه کورس سه ماهه گلدوزی در کابل
پروژه کورس سه ماهه گلدوزی در کابل

در اواخر ۱۳۹۸، حزب به کمک مالی جمعی از هوادارانش در آلمان و هالند کورس گلدوزی‌ای‌‌ در کابل ایجاد کرد که چندین زن بی‌بضاعت بعد از سه ماه آموزش، از آن فارغ گردیدند. در پایان دوره آموزش، برای هر فرد یک پایه ماشین‌ گلدوزی نیز داده شد تا از طریق آن چرخ اقتصاد خانواده را به حرکت درآورده و لقمه نانی برای شکم گرسنه کودکان شان تهیه بتوانند.

فریده ۴۰ ساله، زنی نگران از آینده کودکان‌اش که زیر سایه مدام ترس و مشقت‌های زندگی پیرتر از سن واقعی‌اش به نظر می‌رسد، می‌گوید:

«ما خانواده ۸ نفره استیم که با درآمد ماهانه ۶ هزار افغانی شوهرم زندگی می‌کنیم. ماه‌ها روی میوه و گوشت را نمی‌بینیم. بسیاری وقت‌ها تنها با نان خشک گذاره می‌کنیم. حتا توان خریدن یک کیلو بوره به‌خاطر چای صبح را نداریم و بدبختی‌های دیگر.
تشکر می‌کنم از شما برای ایجاد کورس. این کورس روی زندگی ما تاثیر کلان دارد. بعد از این با درآمد از راه گلدوزی در خانه یا در یگان دکان، می‌توانم بخشی از مشکلات را حل کرده و مصارف مکتب اولاد خود را پیدا کنم. بعد از سپری کردن آموزش سه ماهه، صاحب یک یک پایه ماشین گلدوزی نیز شدیم که برای ما کمک بسیار مهم بود. البته بگویم که ما در این سه ماه برعلاوه گلدوزی، یاد گرفتیم که در داخل خانه و بیرون در برابر مردسالاری و ظلم و خشونت چطور از خود دفاع کنیم و چگونه از طریق کار اقتصادی متکی به خود شویم. ما آموختیم که تحت هیچ شرایطی اجازه ندهیم اولاد ما مخصوصا دختران ما بی‌سواد بمانند. هم استاد و هم مسوول حزب درباره اهمیت سواد و کار اقتصادی و حقوق زنان معلومات داده و با ما به مهربانی برخورد می‌کردند. با علاقه و حوصله‌مندی مشکلات ما را شنیده، برای حل آن مشوره‌های خوب می‌دادند.»

برشنا، دختر جوانی از یک خانواده فقیر در حالی که امید و شوق در چشمانش موج می‌زد، درباره کورس می‌گوید:

«پدر و برادرم به مشکل کار پیدا می‌کنند تا بتوانند شکم خانواده ۶ نفری ما را سیر کنند. بسیاری وقت‌ها بی‌کار می‌مانند و حتا ماه‌ها نمی‌توانیم کرایه خانه خود را بپردازیم. فقر و بدبختی از یک طرف و اشتیاق فراوانم برای تحصیل از جانب دیگر باعث شد، تصمیم بگیرم از طریق آموختن گلدوزی و خیاطی و کسب درآمد هم مصارف تحصیل‌ام را پیدا کنم و هم به خانواده فقیرم کمکی بتوانم. کورس سه ماهه، بخشی از رویایم را به واقعیت مبدل کرد و حالا که ماشین گلدوزی هم دارم می‌توانم مصارف خود را پیدا کنم. از طریق کورس با جوانان حزب آشنا شدم که مرا برای ادامه تحصیل بسیار تشویق کردند و می‌خواهم رابطه‌ام را با حزب ادامه بدهم. تشکر از احساس مسوولیت و زحمات تان!»

حفر چاه در قلعه بهادرخان کابل
حفر چاه در قلعه بهادرخان کابل

حفر چاه‌های عمیق در مناطق فقیرنشین کابل و ولایات یکی دیگر از فعالیت‌های خیریه حزب می‌باشد که از آن جمله می‌توان به حفر چاه در منطقه قلعه بهادر خان، غرب شهر کابل اشاره کرد که پول آن از سوی یکی از هواداران افغان حزب در امریکا مساعدت شده بود، مشکل آب آشامیدنی حدود صد خانواده را حل نمود. یک تن از باشندگان محل می‌گوید:

«ما از حزب همبستگی برای حفر چاه تشکر می‌کنیم. قبلا اطفال و زنان بشکه در دست برای آورد آب سرگردان در قریه‌جات هم‌جوار می‌رفتند. ما آن قدر فقیریم که به مشکل شکم خود را سیر می‌‌توانیم و توان حفر چاه را نداریم. خوشحالیم که به مساعدت شما این مشکل بزرگ مردم محل ما رفع شد.... ما از ساختمان پارلمان یک کیلومتر فاصله نداریم ولی نه سرک داریم و نه به آب آشامیدنی صحی دسترسی داریم. هرکس آمد به مردم خیانت کرد و فقط جیب شان را پر کردند. حاکمان خاین ما به قیمت خون مردم میلیاردر شدند ولی مردم فقیر و بی‌چاره‌ ما از ابتدایی‌ترین ضروریات زندگی محروم اند. درحالی‌که مردم نان خوردن ندارند، گل‌آغا شیرزوی بی‌شرمانه ساعت چهار میلیون دالری در دست می‌کند و عبدالله لباس‌های شیک بیست‌ویک هزار دالری می‌پوشد و فهیم و دیگرانش که از پدر و پدرکلان فقیر بودند، از برکت چوکی و زور صدها جریب زمین دولتی یا دارایی مردم بی‌چاره را غصب کرده صاحب بلندمنزل‌ها، مارکیت‌ها، قصرها و آرگاه و بارگاه گردیدند.»

اعمار پلچک با همکاری مردم محل در بامیان
اعمار پلچک با همکاری مردم محل در بامیان

چندی قبل یکی از هواداران حزب مبلغ پول در اختیار حزب گذاشت تا در پروژه‌ا‌ی عام‌المنفعه هزینه شود. حزب اعمار یک پل و پلچک و ۴۰۰ متر سرک را در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط بامیان روی دست گرفت. نماینده حزب در بامیان با مشوره مردم اهالی اعمار سرک و پل را از نیازهای مبرم آن منطقه تشخیص دادند که با تکمیل آن سهولتی در زندگی بیش از ۱۲۰۰ خانواده به وجود خواهد آمد. اهالی داوطلب بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت مالی با شور و علاقه فراوان در عملی‌شدن این برنامه سهم گرفتند. همبستگی و همکاری مردم در چنین برنامه‌ها خود بیانگر مسوولیت‌پذیری و اشتیاق آنان برای پیشرفت و بازسازی افغانستان است. یقینا اگر دولتی نسبتا ملی و دموکراتیک می‌داشتیم این شور بی‌پایان و حجم عظیم انرژی توده‌ها مانند موتور معجزه‌آسا جهت تحول بنیادین، افغانستان را به کشور مرفه و مترقی، مبدل می‌ساخت.

یکتن از باشندگان محل درباره ساخت سرک گفت:

«در گذشته وقتی مریضی می‌داشتیم، انتقال آن به شفاخانه و یا کدام مرکز صحی بسیار مشکل بود و مجبور بودیم که روی چهارپایی آن فرد را انتقال دهیم. اما حالا با ساخت این سرک سهولت زیاد به وجود آمده است. میلیاردها دالر به افغانستان سرازیر شد ولی فقط جیب دزدان و زورگویان را پر کرد و هیچ‌کسی به فکر رفاه و ترقی ما نشد. از شما تشکر می‌کنم که ما مردم را منسجم کردید و با پول اندک کار بزرگی را انجام دادید.»

برنامه‌های عام‌المنفعه حزب همبستگی از یکسو تلاشی‌ست برای رفع نیازهای هموطنان محروم از ابتدایی‌ترین سهولیات، از جهت دیگر ایجاد رابطه و پیوند مردمی با اقشار مصیبت‌زده و نادار، در بردن آگاهی‌ سیاسی مخصوصا در میان زنان موثر ثابت گردیده است.

«حزب همبستگی افغانستان» از تمامی اعضا و هواداران خویش که در حد توان برای التیام زخم‌های هموطنان مان شتافته و با کمک‌های مادی و معنوی در گسترش و تحکیم و تقویه تشکل شان تلاش ورزیده‌اند، اظهار امتنان می‌نماید. برنامه‌های فوق بدون مساعدت‌های سخاوتمندانه هواداران نمی‌توانست عملی شوند و ما به نوبه خود تعمیق و گسترش این روابط توده‌ای را از وظایف‌ عمده‌ی خود شمرده و برای کسب موفقیت‌های بیشتر در این زمینه از هیچ نوع تلاش دریغ نخواهیم ورزید.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 215 نفر