رهبران آزادیخواهی که توسط سی.آی.ای سربه نیست شدند

رهبران آزادیخواهی که توسط سی.آی.ای سربه نیست شدند

«واشنگتن بيش از هر چيز از انسان‌های واقعی که خودفروش نيستند، متنفر است.»

پل گریک، معاون وزیر مالیه اداره ریگن


دولت مستبد امریکا یگانه راه رسیدن به اهدافش در کشورهای جهان سومی را خالی کردن صحنه از وجود رهبران و نیروهای ملی و وطندوست می‌داند چون بخوبی دریافته که عناصر ملی و مبارز مثل سد فولادین مانع مداخلات خرابکارانه آنان شده به آسانی قادر نیست یکچنان افراد شرافتمند را در بدل پول و امکانات بخرد. به همین دلیل، ترور روشنفکران و رهبران ملی و آزادیخواه در صدر برنامه‌های آن در هر کشوری می‌باشد که قصد مداخله و چپاول آنرا داشته باشد اما برعکس، چنانچه در کشور خود تجربه می‌کنیم، از رهبران خودفروخته و جاسوس‌پیشه‌اش با تمام امکانات پشتیبانی و حمایت می‌کند.

من به گونه مثال چند تن از رهبران بزرگ جهان را که توسط سازمان استخباراتی امریکا در کشورهای مختلف هدف ترور و توطئه قرار گرفته اند نام می‌برم.



سلوادور آلنده

سلوادور آلنده
سلوادور آلنده

سالوادور آلنده در سال ۱۹۷۰ در انتخابات ریاست جمهوری شیلی برنده شد. او نخستین رییس جمهور دموکرات مردم شیلی بشمار می‌رود که پس از رسیدن به قدرت برنامه‌های وسیع را برای شکوفایی و پیشرفت کشورش در پیش گرفته بیشترین رشته‌های صنایع را ملی اعلام کرد. او کوشید کشورش را از وابستگی و فقر نجات بخشد.

امریکا که از او احساس خطر می‌کرد، در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ طرح کودتایی را راه‌اندازی کرده از طریق چاکرش جنرال پینوشه، آلنده و جمع وسیع از شخصیت‌های ملی و عدالتخواه را به قتل رسانید و یک رژیم دیکتاتوری نظامی را تحت نظر مستقیم سی.آی.ای در آن کشور حکمفرما نمود.



محمد مصدق

محمد مصدق
محمد مصدق

در سال ۱۳۲۸ در اثر تلاش های محمد مصدق رهبر ملی و ضداستعماری ایران «جبهه ملی ایران» تاسیس گردید که هدف اصلی‌ آن مبارزه علیه استعمار و ملی شدن نفت ایران بود.

در سال ۱۳۳۰ مصدق به مقام صدراعظمی رسید و در نخستین اقدم صنعت نفت را ملی ساخت که ضربه‌ای به شرکت‌های بزرگ نفتی غرب و بخصوص انگلستان بود. به همین دلیل طرح سقوط حکومت وی توسط سی.آی.ای و نهاد های استخباراتی انگلستان ریخته شد. بالاخره در کودتای مشهور «۲۸ مرداد» ۱۳۳۲ از طریق جمعی از غلامان امریکا و در راس آنان جنرال فضل‌الله زاهدی، دولت مصدق طی کودتایی واژگون گردید. مصدق دستگیر و باوجود دفاعیه مستند و ماندگار در محکمه، متباقی عمرش را در زندان و تبعید سپری نمود تا اینکه در سال ۱۳۴۵ وفات نمود.

عملیات سی.آی.ای برای سرنگونی مصدق با نام رمز «عملیات آژاکس» اجرا شد. در شصتمین سال این کودتا،‌ سازمان «سیا» به نقشش در آن اعتراف نموده اسناد آن از طریق آرشیو ملی امریکا در اختیار همگان قرار گرفت.



هوگو چاویز

هوگو چاویز
هوگو چاویز

هوگو چاویز رهبر ملی ونزویلا که از بطن توده‌ها برخاسته و طعم تلخ فقر را چشیده بود، ۱۴ سال برای بهبود وضعیت زندگی مردمش کوشید و علیه دسیسه‌های امریکا و مزدبگیرانش ایستادگی کرد. روزیکه وی از طریق انتخابات به قدرت رسید، کشورش مستعمره امریکا و اکثریت مردمش زیر خطر فقر بسر می‌بردند. وی با تکیه بر توده‌های میلیونی موفق شد اصلاحات زیادی برای بهبود شرایط زندگی فقرای کشورش بیاورد.

امریکا در طول این چهارده سال از هیچ گونه خرابکاری، تبلیغات زهرآگین و حتی کودتا علیه او دریغ نکرد. چون چاویز پایه توده‌ای محکمی داشت تمام توطئه‌های شوم امریکا به ناکامی گراید و کودتایی که علیه او راه افتیده بود، به زودی نقش بر آب گردید.

به تاریخ ۶ مارچ ٢٠١٣ او در اثر ابتلا به سرطان درگذشت اما معاونش، نیکولاس مادورو، ابتلای چاوز به سرطان را به دشمنان امپریالیستی او نسبت داد که منظورش امریکا بود.



پاتریس لومومبا

پاتریس لومومبا
پاتریس لومومبا

لومومبا رهبر بزرگ جنبش ملی کنگو بود که موفق به کسب استقلال کشورش از استعمار بلژیک شد. بعد از پیروزی جنبش ملی، وی به صدراعظمی کنگو رسید و برنامه‌های وسیع برای شگوفایی کشورش داشت. اما بعد از ده هفته در اثر توطئه مشترک «سیا» و دولت بلژیک از قدرت ساقط و با دوتن از یاران وفادارش به تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۶۱ بدست ماموران نظامی بلژیک قطعه قطعه گردیده جسدش در اسید انداخته شد.



ارنستو چه گوارا

ارنستو چه گوارا
ارنستو چه گوارا

یکی از رهبران محبوب انقلاب کیوبا بود که نقش مهمی در شکست دیکتاتوری باتیستا داشت. او در سال ۱۹۶۵ هنگامیکه کارگران بولیوی با الهام از انقلاب کیوبا برپا خاسته بودند به قصد رهبری دهقانان عازم بولیوی شد. سی.آی.ای که از حضور چه در بولیوی به هراس افتاده بود عاجل اقدام به دستگیریش کرد که بالاخره در ۹ اکتوبر ۱۹۶۷ هنگامی که مصروف سر و سامان دادن جنبش بود توسط ماموران «سیا» دستگیر و تیرباران شد.



فیدل کاسترو

فیدل کاسترو
فیدل کاسترو

فیدل کاستر رهبر انقلاب کیوبا که در سال ۱۹۶۵ به مقام رییس جمهوری رسید و تا سال ۲۰۱۱ در این سمت باقی ماند. وی دست امریکا را از کیوبا به کلی قطع نموده و کشورش را بسوی خودکفایی و پیشرفت سریع سوق داد. شواهد نشان می‌دهند که «سیا» حدود ۶۳۸ بار طرح ترور وی را ریخت که تمامی آنها به ناکامی انجامید. جریان این طرح‌های پیچیده سی.آی.ای در فلم مستند ۶۳۸ انعکاس یافته است.



عمر ترخیو (Omar Torrijos)

عمر ترخیو
عمر ترخیو

امریکا در سال ۱۹۰۳ قرارداد حفر و اعمار کانال پاناما (که اقیانوس اتلانتیک و آرام را باهم وصل می‌کند) را به زور تصاحب شده در سال ۱۹۴۱ کار آنرا به اتمام رساند. پاناما تا سال ١٩٨٩ نزدیک به ٦ بار مورد تهاجم نظامی امریکا قرار گرفته بود. ارتش امریکا برای تخلیه نمودن منطقه کانال از سکنه ابتدا دست به پخش پرازیت تب زرد زده بعدا ۱۸ پایگاه نظامی‌اش را در آنجا مستقر نمود.

عمر ترخیو رییس جمهور ملی مردم زمانیکه اقدام به ملی ساختن کانال پاناما نموده کوشید آنرا از اختیار امریکا بیرون کند، چندین بار از سوی دولت امریکا هشدار داده شد، بالاخره در ۳۱ جولای ۱۹۸۱ طیاره وی توسط سی.آی.ای انفجار داده شد. بعد از ترور ترخیو مانوئل نوریگا خونخوار و قراردادی سی.آی.ای به قدرت رسیده دست امریکا در آن کشور کاملا باز گذاشته شد.



داکتر احمد سوکارنو

داکتر احمد سوکارنو
داکتر احمد سوکارنو

از ملی‌گریان و آزادیخواهان معروف اندونیزیا بود که در ۱۹۴۵ موفق شد کشورش را از استعمار هالندی‌ها و جاپانی‌ها برهاند. اکنون وی به بنیانگذار اندونیزیای مدرن معروف است.

وی که می‌خواست کشورش را به شاهراه ترقی و پیشرفت سوق دهد به خار چشم امریکا بدل گشت. در اثر توطئه دولت امریکا در سال ۱۹۶۵ کودتایی به رهبری سوهارتوی فاشیست و جمعی از تحصیل‌یافته‌های امریکا علیه دولت ملی و عدالتخواه این کشور راه‌اندازی شد. در نتیجه شش جنرال نظامی کشته شدند و حزب کمونیست مسوول این کشتار معرفی شد. رویکار آمدن سوهارتو، آغاز یک قتل‌عام وسیع در آن کشور بود که در یک سند سی.آی.ای از آن منحیث «دهشت‌ناک‌ترین قتل‌عام قرن بیستم» نام برده شده است. حداقل ۵۰۰۰ تن از عناصر چپ و مترقی بر اساس لیست‌هایی از بین برده شدند که سی.آی.ای آنرا تهیه و در اختیار رژیم دیکتاتور سوهارتو قرار داده بود.



جکوب آربنز (Jacobo Árbenz)

جکوب آربنز
جکوب آربنز

رهبر ملی و محبوب گواتمالا بود که با اصلاحات ارضی و تلاش برای شکوفایی کشورش کوشید دست امریکا را کوتاه سازد. امریکا چون منافعش را در این کشور در خطر می‌دید، سی.آی.ای دست به کار شده طی کودتایی حکومت منتخب اربنز را به زیر کشید. در سندی از سی.آی.ای که بعدا منتشر شد، نقش این اداره در طرح کودتا علنی گردید.

آربنز زمانی یکونیم میلیون هکتار زمین را ملی اعلام کرد که قسمت عمده این زمین ها به «یونایتد فروت»، کمپنی عظیم امریکایی تعلق داشت. بنابر این امریکا دست به بمباردمان پایتخت آن کشور زده کاستیلو آرماس دست پرورده‌اش را رویکار آورد.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 647 نفر